Interior Design Trends by An Bogaerts

Welke tendensen zien we stilaan opduiken in de interieursector en op welke manier zullen zij ook de komende jaren onze manier van wonen beïnvloeden?

 

Kleiner maar beter

We zullen in de toekomst almaar met meer mensen op minder vierkante meter gaan wonen. En dan nog liefst op plekken die goed bereikbaar zijn. Kernverdichting is een thema dat dankzij Vlaams Bouwmeester Leo Van Broeck ook in ons land meer en meer op de politieke agenda terecht komt. Zelfs in de luxesector denkt men na over comfortabele manieren om kleiner te wonen. Een mooi voorbeeld daarvan is Het Kanaal, het project van Axel Vervoordt met luxe-appartementen in de rand rond Antwerpen. De grote troef van dat project zit niet zozeer in de oppervlaktes die elke individu ter beschikking heeft, maar in de gezamenlijke services die Het Kanaal aanbiedt: een goede bakker, een conciërgeservice, droogkuis, kinderopvang, een dokter, apotheek en wellnessfaciliteiten. Kortom: naarmate we kleiner gaan wonen, wordt service almaar belangrijker.

Maar ook ons meubilair zal de invloed van kleinere beschikbare oppervlaktes voelen. Modulariteit wordt een absolute must. Een start-up in San Francisco gaat daar zelfs heel ver in. Bij Bumblebee Spaces wordt het bed en de bijbehorende nachtkastjes ‘s ochtends via een soort katrolsysteem naar boven getrokken zodat er plaats is om vanuit de sofa naar TV te kijken.

Duurzaam is een duur woord

Dat de erbarmelijke toestand van ons klimaat een belangrijk thema blijft in de komende jaren zal u naar alle waarschijnlijkheid niet verrassen. Ook de interieursector gebruikt verschillende strategieën om duurzaamheid te gaan integreren. Sommigen gebruiken afvalproducten of materialen die volledig bio-afbreekbaar zijn, anderen focussen op de kwaliteit van hun producten die gemaakt zijn om minstens 30 jaar mee te gaan. Het woord duurzaamheid wordt met andere woorden voor verschillende thema’s aangehaald: van recyclage over cradle-to-cradle tot consuminderen. De klant zal zich in de toekomst dan ook meer en meer vragen stellen over de manier waarop alle afzonderlijke design-producenten hun steentje bijdragen tot een beter klimaat.

Bij Indera is dat antwoord eenvoudig. Zij zijn er met hun Sintese Eco als eerste Belgisch label in geslaagd om een volledige cradle-to-cradle sofa te produceren.

Geel en artificieel

Artificiële Intelligentie sluipt stilaan ons dagelijks leven in. De wereld van design en architectuur zullen een grote impact ondervinden van die technologie. Stel je immers voor hoe je kan rondkijken in appartementen die nog niet eens gebouwd zijn, hoe je je woonkamer eerst virtueel kan inrichten voor je met de verfborstel aan de slag gaat of hoe investeerders hotelkamers kunnen bezoeken nog voor het project gefinancierd is. In Londen en New York zie je zelfs de eerste White Rooms opduiken. Een white room is een kamer die voorzien is van alle toeters en bellen om via Virtual Reality naar een andere wereld te ontsnappen. Zo kan je na een drukke werkdag ‘s avonds even op het strand van Copacabana gaan zitten. Of kan je wegdromen van een nieuwe auto of doen alsof je in een discotheek staat. Het gevolg van zo’n virtuele wereld is dat er, net zoals in de gaming-wereld, een virtuele meubelindustrie zal ontstaan. Meubels dus die je enkel en alleen aankoopt in je verbeelding. Een sofa die in je virtuele woonkamer prijkt zonder dat die ook per se in de echte versie zal staan.

Psychologen houden hun hart al vast voor de gevolgen van al die ontsnappingsroutes die er veel mooier en kleurrijker uitzien dan de echte wereld. Voor de interieursector wil dat zeggen dat mensen meer en meer gewend zullen worden aan felle kleuren en dat dat mogelijks ook hun dagelijkse keuzes zal beïnvloeden. Kleur zal dus nog belangrijker worden in de toekomst. Goed nieuws voor kleurrijke designers als Laura Bethan Wood, Yinka Ilori en Nipa Doshi.

Gezondheid!

Niet alleen de toekomst van ons klimaat baart ons zorgen, ook onze eigen gezondheid staat op het spel. Studies over luchtkwaliteit doen ons letterlijk en figuurlijk naar adem happen, en dat laat ook de woonsector niet onberoerd. Verven en textiel die de lucht zuiveren zijn big business en ook wat filters betreft staan we voor een aantal technologische revoluties. Een belangrijke speler daarin is de Deens-Britse start-up AirLabs. AirLabs ontwikkelt krachtige gasfilters voor woningen en auto’s. Zo werkten ze onlangs samen met modeontwerpster Stella Mccartney voor haar gloednieuwe boetiek in Londen. Dankzij Airlabs kan McCartney nu clienteel aantrekken met ‘de schoonste lucht van Londen’. Kortom: schone lucht wordt een ‘unique selling proposition’, een luxeproduct zeg maar.

Is de toekomst lelijk?

Waarom lijken alle koffiebars over de hele wereld op elkaar? Heel eenvoudig: dankzij visuele media als Pinterest en Instagram verspreiden interieurstijlen zich vandaag razendsnel. Het maakt het voor designers en producenten almaar moeilijker om nog op te vallen in de massa. Want het is een verzuchting die regelmatig op beurzen wordt gehoord: ‘iedereen doet hetzelfde’. In de modewereld is hetzelfde aan de gang. Naadloze silhouetten, perfecte modellen en prachtig elegante outfits konden de aandacht niet meer trekken. En wat gebeurde er? De ugly trend kwam ten tonele: zogezegd ‘lelijke’ sneakers waar iedereen van stond te kijken. Een ware hype. In de interieurwereld staat ons hetzelfde fenomeen te wachten. Kitsch zal in de toekomst een enorme revival meemaken, al was het maar omdat dat werkt op Instagram.